
Czym jest outsorcing?
Outsourcing to skrót stworzony z trzech angielskich słów outside-resource-using i w dosłownym tłumaczeniu oznacza: korzystanie z zasobów zewnętrznych. W praktyce outsourcing polega na przekazaniu przez firmę (lub innego rodzaju podmiot) części zadań, procesów, projektów itp. do realizacji innej, wyspecjalizowanej w tej dziedzinie firmie (lub rzadziej: wydzielonej z delegującej zadania firmy spółce-córce).
Outsourcing pracowniczy – chodzi o „wynajem” pracownika od firmy outsourcingowej lub agencji zatrudnienia, którego oddelegowuje się do wykonania konkretnych zadań.
Stosowanie outsourcingu jest popularne przy delegowaniu zadań związanych z branżami takimi jak: IT, audyt, księgowość, logistyka, szkolenia, HR czy też marketing.
Dlaczego stosuje się outsourcing? Korzyści i zagrożenia
Firmy decydują się na outsourcing przede wszystkim z dwóch powodów.
Pierwszy z nich to koncentracja na najważniejszych celach przedsiębiorstwa poprzez oddelegowanie pobocznych zadań. Drugi to po prostu oszczędność — outsourcing zazwyczaj jest stosowany wtedy, gdy zasoby zewnętrzne są tańsze niż wewnętrzne.
Oprócz wspomnianych wcześniej czynników, wskazują także na: uwolnienie wewnętrznych zasobów (np. pracowników), które można wykorzystać w innym celu, zwiększenie wydajności w przypadku procesów, do których realizacji firmie brakuje zasobów lub kompetencji czy też dzielenie się ryzykiem z inną firmą.
Poza tym coraz ważniejsze są takie kwestie jak dążenie do realizacji usług na jak najwyższym poziomie, dostęp do specjalistycznej wiedzy i zwiększenie elastyczności m.in. poprzez ograniczenie zatrudnienia.
Outsourcing — korzyści
- koncentracja na najważniejszych celach firmy
- oszczędność (pieniędzy, czasu, zasobów)
- utrzymanie niższego poziomu zatrudnienia
- korzystanie z usług wykwalifikowanych specjalistów
- gwarancja bardzo wysokiej jakości usług
- podział i zmniejszenie ryzyka
- odciążenie zasobów wewnętrznych i możliwość wykorzystania ich w innym celu
- dostęp do specjalistycznej wiedzy i uzyskanie zasobów, którymi firma wcześniej nie dysponowała
- zwiększenie elastyczności
- większa kontrola nad kosztami
- większe dostosowanie do potrzeb klientów
- krótszy termin realizacji zadań
Outsourcing — zagrożenia
- pojawienie się ukrytych wcześniej kosztów
- przesadne skupienie na redukcji kosztów prowadzące do obniżenia jakości usług
- spadek morale zespołu wewnątrz firmy, który czuje się zagrożony
- ujawnienie firmie zewnętrznej wrażliwych danych
- utrata kontroli nad procesami i uzależnienie się od dostawcy
- problemy z komunikacją (np. bariera językowa, inne strefy czasowe, konflikty)
Aby uniknąć tych zagrożeń kluczowe jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz kontrolowanie jego działań. Wiele firm popełnia bowiem podstawowy błąd — przestaje interesować się outsourcowany projektem i całkowicie przestaje nad nim panować.
Należy również pamiętać, aby przy wyborze firmy outsourcingowej nie kierować się wyłącznie ceną. Może się bowiem okazać, że najtańszy dostawca nie ma niezbędnych zasobów i kompetencji, aby wykonywać swoje zadania na satysfakcjonującym poziomie.